Alla är en enda kropp

Jag försöker hela tiden hitta balans. Fortfarande tror jag att det kommer komma någon en dag och ge mig ett hemligt recept som ska få allt att bli bra. Få livet att falla på plats. Fast jag vet är att hemligheten är att det är jag själv som måste göra det. Varje dag. Varje dag sträva efter balans mellan högt och lågt, snabbt och långsamt. Det är upp till mig att ge mig vad jag behöver här och nu. Och att förstå att jag inte är så viktig, inte mer eller mindre viktig än någon annan. Jag lever mitt liv, med mina toppar och dalar. Men jag är långt ifrån den enda som försöker göra det jag gör, eller har jobbiga stunder i livet. För vi är alla en och samma. Var och en är unik, och alla sitter ihop.
Jag är på en fantastisk upptäcksfärd i min andliga uppfattning just nu. Sedan många år tillbaka har jag kallat mig kristen, gått till kyrkan, tagit nattvard och känt mig sedd och älskad både av Gud och den kyrkliga gemenskapen. Nu känns den mänskliga beskrivningen av Gud som Jesus så liten. Det känns som att det bara var ett sätt att försöka förklara för oss människor hur världen ser ut. När sanningen är att det är så mycket större. Nattvarden handlar inte bara om att ta emot "Kristi kropp" utan att förstå att vi "Alla är en enda kropp". Det är det där alla, som är kärnan. Att vi faktiskt inte är frånskilda från varandra. Vi lever i samma värld, och det en person gör påverkar oss alla runt omkring.
Hörde det så fint förklaras med att: "Alla är inte lilltår, och alla ska inte vara det" Vi har olika delar och funktioner, men alla behövs. Alla är viktiga. Jag vet att livet är så mycket mer än klagosång och bitterhet. Det handlar om att ta det i egna händer och se kärleken hos våra medmänniskor. "Att se Jesus i din medmänniska" för den kristne, Namaste "My soul honor your soul" i hinduismen, vi har uttrycken. Jag vill våga leva så, varje sekund av mitt liv.

Jag tror att det är hemligheten. Att förstå att jag har allt inom mig som jag behöver för att förändras och att jag får allt från omvärlden, Gud och universum för att utvecklas och leva som jag är menat att leva. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt