Fasta

Svenska kyrkans fastekampanj i år är som vanligt Allt för att utrota hungern som samlar in pengar och även en utmaning i att inte slänga mat. Eftersom jag är snål och fortfarande tänker som en student så slänger jag inte mat, inte heller lägger jag inte pengar på sånt jag inte behöver. Det låter ju präktigt och  okristet kanske. I dessa 40 dagar som fastan pågår vill jag göra någonting som ger mig mer fokus på det som är viktigt. Bland annat tänker jag att jag ska skänka pengar, gärna en symbolisk summa där jag avstår från någonting som jag inte behöver. Fastan var skälet till att jag började blogga för flera år sedan, då skrev jag någonting om min tro varje dag. Den kristna fastan handlar om att granska sig själv och sitt eget liv för att rensa ut det som inte behövs, det som drar ner mig istället för att lyfta upp mig, för att hitta den roll Gud spelar för mig i mitt liv. Att vara troende handlar om att tvivla och fastan är ett utmärkt tillfälle att fundera över vad jag faktiskt tror på.  I år vill jag läsa mer i bibeln och gå på fler gudsjänster. Det var väldigt längesen jag gjorde det, framförallt vill jag ge mig tid att fundera. Jag gillar fastan, möjligheten att stanna upp och sakta ner. Troligtvis ska jag försöka dra ner på facebook och TV-timmar för att hinna med det jag mår bra av att göra. Jag tänker också att jag ska rensa ut bland prylar och kläder och antingen sälja de och skänka pengarna till Svenska Kyrkan eller skänka grejerna direkt till Myrorna.
Målet med min fasta ska vara rening, en själslig rening där jag rensar igenom mitt liv och mina tankar för att ladda om och hitta min tro och mitt fokus i livet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Vanliga bikinitjejer