Bikinisäsong
Igår gick jag förbi HMs bikinireklam och såg en tjej som var smalare än modellen i Miss Skinny reklamen och utöver det var redigerad. Miss Skinny väckte starka reaktioner med sloganen "Do you fit in?". Utan att använda så starka ord lyckas HM förmedla samma budskap fast värre. Deras reklam för både kvinnor och män att må dåligt. Så ska alltså kvinnor fortfarande se ut. Skamligt HM, skamligt Sverige. Debatten om normer, självkänsla, mode, ätstörningar osv får aldrig tystna. Framför allt inte när ett av Sveriges största klädföretag fortsätter att använda modeller som skickar osunda signaler till samhället!
Vi är samhället, vi kan påverka och förändra.
Miss Skinny kampanjen innebär också en märkning för "Sannare skönhet" som innebär modeller över BMI 18,5, oretuscherade och med olika kroppstyper samt en handlingsplan mot ätstörningar.
Läs mer på Frisk och Fri.
När ser vi den märkningen hos HM?
Miss Skinny kampanjen innebär också en märkning för "Sannare skönhet" som innebär modeller över BMI 18,5, oretuscherade och med olika kroppstyper samt en handlingsplan mot ätstörningar.
Läs mer på Frisk och Fri.
När ser vi den märkningen hos HM?
Kommentarer
Skicka en kommentar