Var snäll mot dig själv

Klockan ringde, på sega dagar kan det ta mig en timma att komma upp. 
Efter en timme ställde jag om klockan och sov en stund till.
Sen gick det en timma till. Och en till.
Tre timmar efter den tid jag tänkt gå upp orkade jag inte ens rulla ner på yogamattan bredvid sängen.
Det blev sängyoga och till sist några hundar och trasdockor (älskar yoganamnen). Då började jag vakna.

Jag är extremt stresskänslig. Inte så att jag inte kan göra många saker, för det gör jag gärna. Men ska jag klara av att göra allt med fokus och någon form av kvalitet måste jag komma ihåg att återhämta mig. Det är jag helt ärligt rätt dålig på.
Jag behöver återhämta mig även efter roliga grejer.
Att träffa folk, även nära vänner, kan ta energi från mig. Ska jag på det sitta i ett sammanhang med många intryck, t ex ett fik, så blir min hjärna rätt slut.
Det tar tid för mig att landa. Och jag inser att jag behöver gå in i mig, gå tillbaka och hämta energi i skogen. I naturen. Tillbaka till källan och alltets ursprung.

Oavsett vem vi är så är det viktiga att vi ger oss själva det vi behöver. Är det vila, så vila. Är det träning, träna. Är det mat, ät. Ingen annan vet vad din kropp och din själ behöver.

Själv ska jag ut och krama ett träd senare idag. Det behöver jag. 🌲❤️

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt