Påskägg och korsfästelse


Den här påsken är så annorlunda. Jag har länge varit fascinerad av påskhistorien. Att det är grunden till den kristna tron. Det har alltid varit något jag inte helt kan förstå, uppståndelsen. Att vi människor lever vidare bortom våra kroppar är självklart för mig, men att återuppstå i samma kropp är minst sagt mystiskt. Jag vet inte vad jag tror om Jesus och uppståndelsen. Därför har jag ofta tyckt att det känns lite konstigt med påskmat och påskägg i samma veva. Det är något helt annat än den kristna påsken och jag har inte landat i det riktigt. Men tid att vara ledig med nära och kära är alltid uppskattat I min familj brukade påsken alltid innebära skidåkning. Har jag inte varit på resande fot så har jag varit i Klövsjö på påsken. I år är första gången jag bara är hemma.

Och det är konstigt. Det är ovant och jag vet inte helt vad jag ska göra med den här helgen. Det känns sorgligt att jag inte kan fira med min familj. Jag har begränsat med energi, så jag vilka fighter jag tar. Därför är jag hemma den här påsken. Samtidigt är jag tacksam för att jag har en hel drös med lediga dagar med min favoritperson. Vi kan ligga i timmar i soffan och kolla på Netflix. Vi kan äta hämtmat och komma ikapp med tvätt och städning i det tempo vi själva vill.

Så jag har det bra. Men precis som med krocken mellan påskägg och Jesus på korset så har jag lite svårt att förstå den här förändringen. Att ligga på soffan och äta pizza istället för att åka skidor och äta påskmiddag med familjen.


Påsk i Klövsjö har en egen sorts magi



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt