Integritet

Ofta när vi kommer till en plats med människor kan vi läsa av energin. Ta reda på om människorna är arga, rädda, glada eller något annat. Det är rätt praktiskt för det gör det lite lättare för oss att förstå situationen. Men för empatiska, högkänsliga och intuitiva personer kan det bli väldigt jobbigt med så mycket känslor. Framförallt när vi i vårt samhälle ofta premierar att jobba tills vi går av på mitten och offra oss för andra istället för att lyssna in hur vi mår.

Jag börjar förstå hur otroligt viktigt det är för mig att dra mig tillbaka och sitta för mig själv. Att få ta en promenad i lugn och ro för att stilla mina egna tankar istället för att hela tiden parera för andras känslor och reaktioner.

Att vara bland människor tar ofta energi från mig. Framförallt om det är många, då menar jag fler än tre. Det finns några få människor som jag är mig själv med och verkligen kan slappna av och återhämta mig tillsammans med. Men ändå behöver jag stunder när jag bara är med mig själv.

För att orka med ett högt tempo, många möten med olika människor varje dag och prestationer på det så behöver jag också välja hur mycket jag interagerar med andra. Jag skriver hellre på sociala medier och berättar om det jag tänker på än vid ett lunchbord där jag inte allting hänger med i svängarna och de sociala koderna. I stora grupper människor kan jag bli överväldigad av intryck, energier och möten. Då varvar jag snabbt upp i ett högre tempo än jag klarar av, för att hänga med och vara närvarande i allt som händer. Med resultatet att jag snabbt förbrukar mycket energi och blir betydligt tröttare än jag egentligen behöver bli.

Att hålla på min egen integritet och sätta gränser är svårt. Men det är inte bara ok, det är absolut nödvändigt för att jag ska må bra och vara den bästa jag kan vara för stunden.

Känner du igen dig? Hur hanterar du situationer och människor som tar energi?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt