DU är vacker och stark


Tänk att det ska vara så svårt att acceptera hur människan ser ut? Katrin Zytomierska har blivit arg på SATS reklam för att de promotar "mulliga tjejer" och undrar vem som vill identifiera sig med det där?
Jag vill! Jag vill se ut så när jag tränar! Vacker, stark och GLAD!
SATS reklam är underbar. Helt vanliga Josefin ser ut som människor gör mest när de tränar, svettig, osminkad och i träningskläder. Hon är inte pinn-smal, och ser ut att vara nöjd med hur hon ser ut.
Det finns ett normal-intervall för BMI, vilket innebär att vissa människor ska vara lite mulligare av naturen och vissa smalare. Det är skitsvårt att acceptera att ens kropp naturligt ska vara som den är om man konstant matas med "super-smal idealet". Jag har länge tyckt att SATS matar på med ett smal-ideal i sina reklamer. Det är unga, smala, vältränade tjejer och killar som tränar där. Därför har jag tyckt bättre om Friskis som istället gått ut med reklam i stil med: "Det handlar inte om att ha en kropp utan att vara en!" Nu är jag bara glad att SATS visar att alla tränar utifrån sina "egna ambitioner och utmaningar" och att träningen ska vara "en naturlig del av vardagen".
Även Anorexi-Bulimi kontakt har reagerat på Katrins starka reaktion och beklagar att hon snarare promotar ett sjukligt smalt ideal. De menar att det inte är accepterat att vara mullig (eller inte jättesmal) i Sverige och detta ökar risken för ätstörningar, när man "bara ska ner några kilo" och sen slutar det i en fruktansvärd sjukdom. Att se på världen och människors utseende med Katrins inställning riskerar att minskar självkänsla hos många och att främja självkänslan är grundläggande för att förebygga sjukdomar.
Jag önskar och hoppas att fler företag och träningsorganisationer vågar reagera på detta med att istället marknadsföra kvinnor och män som ser ut som människor gör.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt