Goas slum, strand och sol

Tekniken är inte alltid så enkel. Tog av misstag bort det förra inlägget.

Nu har jag varit i Goa i en vecka. Från och till har det känts ensamt, då har gratis wi-fi i nästan varenda strandrestaurang (beach shack) lugnat mitt sällskapsbehov. Många gånger har det varit skönt att vara själv. Läsa, promenera och uppleva. Som igår när jag besökte barnhemmet El Shaddai. Ett projekt som hjälper gatubarn och människor som lever i slummen. Jag fick hålla i lektioner och lekte och busade massor med de nyfikna ungarna. De pratade liten eller dålig engelska, trots att all personal pratade eller förstod engelska. Men med barnen pratade de mest hindu. Efter några missförstånd och lite påtryckning från mig fick jag åka moped genom Margao till slummen. Där fick jag se skolan, både den teoretiska för barn och den praktiska för vuxna. Självklart blev jag berörd av hur människorna lever i slummen. Men jag vet om att människor bor i trånga plåtskjul utan rinnande vatten över hela världen. Glada och energiska barn finns också i hela världen. Det starkaste var att se vilken skillnad El Shaddai gör. Överallt hälsade både vuxna och barn på kvinnan som visade mig runt.  De var glada att hon var där. Att de får en utbildning, en framtid. De allra flesta visste vem hon var, barnen kallade henne Didi (syster). Varje lördag gör de hembesök till familjer som behöver hjälp med medicin, hushållet, allmänna råd om att sköta en familj och mycket mer. I slummen finns ca 2000 hem med allt från 5 till 10 personer i familjen. El Shaddai är med hela vägen och stöttar både barnen och föräldrarna. Jag fick med mig en lista på deras kostnader. Ska försöka få upp den här. För självklart behöver de ekonomiskt stöd och det är ett av skälen till att turister bjuds in som gäster.

Efter den upplevelsen igår och min båt och flygtur i förrgår (där jag fick se stranden och badande indier både från himlen och en neddränkt båt men inga delfiner), kände jag att det var dags för en dag på stranden idag. Så i tolv timmar har jag växlat mellan beach huten, min solstol och havet. Tyvärr är jag nog lite bränd av det. Men det hindrar inte mig. Imorgon blir det mer sol, bad och god mat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt