Magiska decembermorgon

Imorse vaknade vi till väckarklocka för första gången på över en vecka, trots semester. Vi packade frukosten i ryggsäck och gick i gryningen ut till havet. Där satt vi och lyssnade på vågorna, småpratade och såg solen gå upp vid horisonten. Det blev en magisk stund och en perfekt start på vilken morgon som helst. Jag är så lycklig och glad att jag får vara på den här platsen och har träffat en person som älskar att vara i skog och natur lika mycket som jag.
Den här byn är lätt att tycka om, inklämd mellan skog och hav där det går att både åka fyrhjulning eller promenera i skogen när som helst. Som den stockholmare jag är måste jag ibland stanna upp och andas in frisk luft, njuta av tystnaden och den stjärnklara himlen. Det är de små sakerna som skapar magin.

Vad gäller mitt veganska experiment så går det som oftast bra, mat på stan är inte helt otippat svårt och ibland blir det misstag. Hittills har jag lärt mig att det är ägg i tagliatelle och skummjölkspulver i nutella. Till jul fick vi både "kött"bullar, sk*nka, och jansson och till påsk ska vi testa att laga ännu mer själva, någon form av sill vill jag testa att få till. Ibland känns det också lite oartigt eller bökigt att jag inte kan bli bjuden på vad som helst, så det får bli en avvägning av var jag drar min egen gräns. Men så är det ju med det mesta i livet, jag måste själv välja vad som är viktigt för mig och som ingen annan får peta på. Veganismen som livsstil rubbar av sig allt mer på mig, framförallt ledorden "Do no harm och take no shit." De orden håller på att landa i mig och jag gissar att det kommer ett blogginlägg och fler reflektioner om det längre fram.
Nu laddar jag för att summera mitt 2015 och ladda om inför 2016. Full fart framåt när jag tagit reda på vad jag lämnar bakom mig och vad jag tar med mig in i nästa år. Stay tuned.


Tacksam för all tid jag får med dig

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt