Chokladpaj!



För att vädret är grått och kallt. 
För att det är fågelparasiter i sjön.
För att jag inte orkar cykla till skogen. 
För att jag behöver stänga av hjärnan en stund.
För att det är så himla bra.

Det finns så många anledningar till att jag spenderar några timmar om dagen i Bluebell, Alabama med lagom mycket småstadsdrama och en himla massa paj! Vid sådana här tillfällen spelar det liksom ingen roll att jag sett serien så många gånger att jag kan replikerna utantill, det är fortfarande värt att titta på. En del i mig vill bli en gammal tant på en veranda i Alabama och dricka iste och äta paj med utsikt över havet. Jag har en något överromantisk bild av Alabama, och en dag ska jag utmana den med verkligheten.

Men fram tills dess får jag baka mina egna pajer i Västerbotten istället. Jag kände för en chokladpaj idag (tänk inte på The Help, tänk inte på The Help, tänk inte på The Help!!!), och som vegan blir det inte vilken sort som helst. 
Det blir en raw-variant. Vilket egentligen bara betyder att den inte är uppvärmd. Å herregud så god den blev! Chokladmousse på avokado och en botten med dadlar och hasselnötter! Mums! 

Jag kan bli irriterad när jag söker på veganska bak-recept och det dyker upp rubriker om hur nyttigt det är. Att det är utan det ena och det andra och det tredje. Istället för att skriva: "Grön avokado blir bajsbrun paj! Wow!". Ok, jag fattar att det inte säljer men det blir tomt till slut när allt "ska" vara raw för att det är så "fantastiskt" på alla sätt. 
Det är nice att jag nu ramlat in i vegantrenden när den växer så det knakar. Jag äter veganskt för jag anser att kroppen mår bättre, naturen mår bättre och själen mår bättre av att försöka äta så mycket som möjligt från växter istället för djur. Jag gör det inte för att gå ner i vikt eller för att förbjuda viss mat från mig själv. Jag väljer bort av att äta sådant som andra äter så många andra skäl. Att kroppen också mår bra är för mig bara ett bevis på att naturen mår bäst av det här. 

Men det allra bästa för alla är balans. Choklad och morötter, rödvin och grönt te, yoga och timmar i soffan framför Hart of Dixie. Allt är ok. Bara jag vet precis vad jag behöver.
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Vanliga bikinitjejer