Förändring och tacksamhet

Hela mitt liv kommer jag behöva påminna mig sjäv om att livet inte står still. Att det enda jag egentligen kan vara säker på är att så mycket omkring mig kommer att förändras. Det jag har nu kanske jag inte har imorgon, varken kroppen, prylarna eller människorna. Det ger ett annat perspektiv på tacksamhet. Och var och en av oss behöver lära oss det här på egen hand. Vi behöver få göra samma misstag som någon annan har gjort, och lära oss av samma lektioner. Jag önskar att vi kan hjälpas åt och ta till oss av det vi lär oss, välja att växa och förändras. Var och en av oss kan göra något för att förändra världen, om än så litet. Och oavsett om någon annan gör det eller inte så har just JAG möjigheten att välja något nytt. Det är svårt, skaver och konstigt när det inte finns många omkring en som väljer att gå emot samhällsströmmen av bitterhet och klagan. Men det går. Jag vet att det går.

Jag ser så många människor som byter spår, hittar hem, granskar sig själva och vågar se att livet har så mycket mer att ge.

Jag vill fylla varje dag med stunder att minnas. Färska bär på frukostgröten, meditation och yoga tillsammans med min kropp. En stund att skriva. Kramar med min älskling. Ett samtal eller meddelande från en vän. En doft av skogen, havet eller känslan av vinden mot min kind. Så mycket kärlek och tacksamhet i en enda dag. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt