Emma som förebild

"Det är inte dina prestationer som ger dig värde som människa"
Jag har lånat orden från Emma Igelströms blogg.

Sen hon slog igenom som simmare har Emma Igelström varit en av mina stora förebilder. Då var jag i tioårsåldern och bröstsim var min favoritgren i simningen. Och där kom Emma, som tog VM-guld i samma gren! Jag vågade tro att jag kan göra precis vad jag vill!
Några år senare hittade jag hennes självbiografi när jag flydde till biblioteket för att slippa tänka på ångest och ätstörning ett tag. Hon hade tagit sig igenom bulimi och skrivit en bok om det. Hennes bok hjälpte mig att hålla mig flytande när jag mådde som allra sämst, hennes bok gav mig styrka att kämpa. Sen fortsatte jag följa henne, när hon öppet berättade om sina olika beroenden och jag blev stärkt av att hon vågade prata om det och vara ärlig om hur hon mått. Jag minns när hon var med i Du är vad du äter och presenterades för världens viktigaste person, hennes egen spegelbild. Det får vem som helst att börja gråta och förstå hur viktigt det är att älska sig själv.
Emma lärde mig att ätstörning är ett missbruk och vägen till friskhet går genom att acceptera missbruksbeteendet och lära sig hantera det. Viktigast av allt så lärde hon mig att det går!

Idag driver Emma Girlswellnessacademy och jobbar som hälsocoach. Hon får mig hela tiden att minnas och förstå att friskhet handlar om en balans. Träning och mat behövs för att må bra, de är inte ett straff.
Livet handlar om att leva, inte bara överleva. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt