Skapa

Jag undrar mycket över behovet att synas. De flesta av oss har konton på flera olika sociala medier. När vi gör något lägger vi gärna upp en bild för att visa vad vi gjort. De texter jag skriver lägger jag gärna upp på nätet och visar vad jag gör. Jag tittar ofta på instagram, mailen, väntar nyfiket på om någon kommenterat, har någon åsikt, kanske tycker om det jag har gjort.

Förstör vi inte för oss själva?
Är inte en del av magin i att skapa och vara kreativ att låta en del ligga på hög och bara vara där tills vi minns det, tar fram det och gör något nytt av det.

Kanske ger bort det till någon eftersom vi inser att det var just till den personen det skapades.
Kreativiteten är svårt, för visst vill vi synas. Vi vill gärna höra att vi är duktiga. Det är ju vad vi fått lära oss som barn. "Vilken fin teckning, vad duktig du är!" Alla teckningar, syprojekt handlade om att någon skulle se och bedöma. Var finns det fria skapandet?

Nu skulle jag ju kunna skriva det här bara för mig själv, i mitt egna anteckningsblock. Men jag måste få försöka dela. Ventilera och hoppas att någon läser och funderar vidare på tanken om kreativitet.

Jag tror att vi människor måste vara kreativa för att överleva och få in både skönhet och glädje i livet. Kreativ är man även om man inte var bäst som liten. Alla kan rita, skapa med lera, skvätta målarfärg på en bit papper. Måla en vägg med en svamp i olika färger. När vi skapar händer någonting med våra tankar, vår själ och vårt sinne.
Vi blir ett med oss själva och kan skapa. Öppna nya dörrar till oss själva och till världen runtomkring.

Sluta aldrig skapa.
Våga alltid skapa. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt