Här kan jag bara vara

Att leva ett liv och ständigt titta bakåt är inte att leva. Inte heller är det att planera för långt framåt och glömma bort att leva här och nu. För mig betyder att leva här och nu att njuta av det som händer i min kropp och mitt sinne, genom att lyssna inåt lär jag känna mig själv. Mycket kan jag påverka med yttre förändringar. Ta en promenad runt sjön, dricka en kopp te, äta god mat, läsa en bra bok, lyssna på bra musik, se ett bra TV-program, ha ett telefonsamtal med en person jag tycker om. Allt det här är enkla saker jag kan göra för att må bra. Men allt det här har jag gjort när jag inte mått bra också utan att det förändrat mig på insidan.
För mig har den stora förändringen i mitt mående skett när jag börjat lyssna på mig själv, stannat upp och lyssnat inåt. Då upptäckte jag min längtan att byta stad, flytta norrut, börja plugga, få skriva mer, sakta ner mitt tempo. Tack vare att jag lyssnade inåt vågade jag söka skidlärarjobb, pröva nya utmaningar och lära känna mig själv i nya situationer.
Det är något av det häftigaste jag någonsin gjort! Att lyssna på mig själv och ta reda på vad jag vill och vem jag är. Jag har hela livet kvar att umgås med mig. Det blir tusen gånger bättre om jag älskar mig själv och lyssnar på vad jag vill och framförallt vad jag inte vill. En god vän sa åt mig att ta bort allt jag inte må bra av. Oavsett om det är kläder, musik, personer, böcker eller souvenirer. Allt som inte får mig att må bra behövs inte. Jag vill omge mig med platser, människor, saker och händelser som ger mig energi. Då mår jag allra bäst. Då känner jag på insidan att jag mår bra.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt