Väder, vind och diamanter

Innan jag somnade igår skrev jag på ett blogginlägg om att jag ville spara den soliga morgonen från igår och få energi från den. Eftersom jag somnade igår med en inställning att den här dagen skulle bli bra så fortsatte jag på den spiralen hela dagen. Jag vill inte vara starkt påverkad av min omgivning utan gärna kunna känna att jag är mig själv oavsett var jag är, men det är klart att omgivningen påverkar mig, och framförallt vädret just nu. När jag jobbar utomhus i fjällmiljö spelar vädret roll, och här ändras det fort. Igår var det sol och 26 minusgrader är idag var det blåsigt och 3 plus. Plusgrader brukar betyda att det är jobbigare att åka skidor eftersom snön blir tjock och tung. Tack vare vinden gick det riktigt bra idag! Hela luften var fylld av vårlängtande solstrålar och det låg en förväntansfull stämning av fredag i luften. När många människor samtidigt är glada över något, som tex fredag och sol, tror jag att det påverkar oss positivt i grupp, att glädjen smittar av sig.
Jag har samlat på guldkorn och positiva tankar idag. Därför känner jag mig nöjd. Under den här härliga fredagen har jag kört skoter, dansat med Valle, njutit av solen, lekt med barn i backen, fått tid att åka skidor själv och njutit av var jag är just nu. Här och nu. Där jag alltid är.  

Våga stanna i nuet och vara nöjd med det som finns, bara njuta av det du har framför dig. Allt du själv har gjort för att komma dit och allt alla andra gjort som möjliggjort att du är just där du är. Om du inte är nöjd med någonting, så ändra på det. Fundera över vad du behöver mer eller mindre av för att vara med nöjd och må bättre. Handlar det om att tänka om, eller att helt ändra på en situation? Kan det räcka att samla några guldkorn varje dag? När vi fokuserar på det som känns bra, är roligt och ger oss hög energi och glädje kan alla de små irritationsmomenten få rinna av oss lättare. Så låt omgivningen påverka dig, men välj hur den påverkar dig.

För så är livet. Alla yttre omständigheter förändras hela tiden. Det går från kallt till varmt, soligt till mulet på kort tid ibland. Det är ok att tycka att omgivningen är tråkig eller underbar ibland. Men att alltid leva sitt liv utifrån vad som händer i omgivningen utan att känna efter på insidan är urlakande och jobbigt. Den stora styrkan och glädjen i våra liv måste komma inifrån oss själva.  
Det vi tror att vi känner till har vid närmare eftertanke förändrats till något annat. Ingenting står egentligen still, så livet kanske istället handlar om att våga förändras med det. För att slipas om till den diamant som vi alla är.

Jag är nöjd idag! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt