Starka barn

Gång på gång ser jag att samhället är upp och ner. Att vi paradoxalt nog skapar och håller fast vid ett samhälle där vi inte alla tillåts att vara, så som vi är. Precis där vi är. 
Jag läser om föräldrar som måste försvara sitt resonemang att hålla barnen hemma från skolan eftersom skolmiljön inte är anpassad efter deras barns behov. Barn som försökt anpassa sig till skolan. Anpassa sig till de vuxna som inte förstår, omvärlden med orimliga krav på dem. De som försökt anpassa sig så mycket att de till slut försvunnit och lärt sig hantera omvärlden på ett destruktivt sätt, ett sätt som de mår dåligt av. Då vänder samhället ryggen till och kallar de för lata, utåtagerande, trötta. Barnen som ska vara vår framtid, och både orka och våga förändra det samhälle vi skapat. När barnen behandlas så här är det inte konstigt att de växer upp till ledsna, trötta, sjuka, skadade eller arga vuxna som inte litar på andra vuxna.
Vi har en möjlighet att påverka de barn vi har äran att träffa. Men ännu mer har vi ett ansvar att lyssna till de och hjälpa de att se sina egna tillgångar och möjligheter. Om vi vill ändra samhället måste vi börja med oss själva, utmana vår fördomar och våga förändra. Förändra hur vi pratar till barn, om barn och med barn.
Det här är dagens sanning:
Källa



Kommentarer

  1. Hej!
    Jag fick syn på din textbild "Det är lättare att bygga starka barn än att laga trasiga vuxna". Så himla bra! Är det du som gjort bilden och får jag i så fall låna den att ha i vår verksamhetsinformation? Det är företaget KUBEN som bygger en verksamhet för trasiga barn och unga med NPF-diagnoser. Om inte, är det ok att använda enbart texten?
    Vänliga hälsningar/ Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Va kul att du hittade hit! Citatet är fantastiskt, tyvärr är det inte mitt.
      Jag skulle gärna bidra till er för ni verkar göra en riktigt bra grej, men jag tror att jag kan göra det bättre än genom att du länkar till den här texten.
      Jag är frilansjournalist och fotograf och hjälper er gärna att nå ut med ert budskap i ord och bild.
      Skicka ett mail till emmastarsta@gmail.com så kan vi prata mer.

      Varma hälsningar
      Emma

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt