Jag är sjuk och det är helt ok

Jag har alltid svårt för hösten, september tar slut, det blir mörkare för varje dag och jag går med en konstant stress och oro för att något ogripbart ska göra min värld mörk, skrämmande och läskig. Men av uppenbara skäl är just den här hösten fylld med lite fler ljusglimtar än annars. Förutom att han gör mig otroligt glad så har jag varken tid eller lust att kasta mig in i prestationsträsket som skolan kan förvandlas till ibland, jag gör det jag vill och behöver för att jag ska lära mig. Eftersom det finns någon som jag vill spendera en hel massa tid med blir också tid med mig själv (som jag haft stora mängder av det senaste året), något mer sällsynt. Jag värnar lite extra om stunderna när jag bara är med mig själv och tränar mig på att lyssna och inte skrämmas av de tankar jag har. Jag tror det är lösningen för mig för att inte fastna i prestationsträsk.

Just nu är jag sjuk, dunderförkyld som jag inte varit sen i vintras,  så jag är nerbäddad i soffan med onepiece, TV-serier och stora mängder te och vatten och fick till och med choklad på beställning. Så jag har det rätt bra, men det är lätt att tycka synd om mig ändå.

Med hjälp av ayurvedan som jag lärt mig mycket om i somras har jag börjat förstå att förkylningar vid årstidsförändringar handlar om slaggutrensing, och det känns helt logiskt. Jag och min kropp behöver få vila, ta det lugnt och bara vara ifred ett tag. Utan krav på att göra något annat än att bli av med uppsamlat klegg så att nytt, friskt, spännande kan få komma in och ta plats. 
Den tanken gör det mycket lättare för mig att vara sjuk. Då handlar det inte om att jag är dålig som inte orkar, att jag inte presterar. Då handlar det om att den kropp som jag är i behöver den här processen just nu. En förkylning dödar mig inte, den bromsar bara upp tempot en aning och är en fullt naturlig del av att leva. Att "go with the flow" är väl just att känna in kroppens behov och signaler på djupet så att jag kan leva i samklang med den, istället för att slåss med näbbar och klor mot den.

Lite självömkande är jag, för det är inte kul att kroppen mår så här, men i grund och botten vet jag att en förkylning är bra för mig och varje stund som jag sluter fred med kroppen och med tankarna är min egen personliga vinst. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt