Poesi

Jag har en favoritpoet. Dom Helder Camara. Jag fick låna en tunn, pocketbok med dikter för 5 år sedan när jag blev ombedd att skriva en dikt till en ledarinvigning. Den boken behöll jag ganska länge och läste ofta. Tills det blev dags att lämna tillbaka den.
Då skrev jag upp den på min önskelista och det visade sig att min farmor hade fått den några år tidigare. Hon gav den vidare till mig, och en dag kanske jag ger den vidare och sprider de vackra, värmande och reflekterande orden.

Det här är en av mina många favoriter:
Lägg av dina bekymmer då du somnar
lämna alla tråkigheter,
all bitterhet,
all sorg
så att du inte vaknar lika trött 
som om du hade sovit fullt påklädd,
med skorna och hatten på.


En av farmors favoriter.
Jag öppnade barnets räknebok.
Alla tal uträknade,
utan fel.
Ack om livet
vore så enkelt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt