Idag skrev någon annan orden åt mig

Ibland är det så skönt att någon annan har varit med om samma sak som jag. Att jag kan läsa någon annans ord och känna att så där känner jag också. Jag vill förklara hur jag mår, men idag räcker det här.
"Men det blir ändå lättare när mönstren och strukturerna syns, när man vet att det handlar om pengar, om kontroll och om lögner om vad som är vackert och naturligt och hälsosamt och rätt och riktigt. Det är lite lättare att inte hata mig själv när jag vet att jag blir lurad att göra det helt i onödan. När jag långsamt lärt mig själv att mat är till för näring och njutning, träning är till för att må bra, och kläder är till för värme och dekoration. De är inte fiender, de är inte tecken på mina misslyckanden."
  - Julia Skott 
Läs hela artikeln och läs sen Aase Bergs dikt från Människoätande Människor i Märsta.

LEJON BARA ÄR 

Loj som ett lejon
ligger han naken
på sängen

Inte en sekund
tänker hans inre ödla
på hur min blick ser ut
och vad den ser

när den tittar
på hans
lugna
lata
självnöjda
och tryggt belåtna
människokropp.

Min kropp däremot:
När han tittar på mig
så tänker jag 
att han tittar 
på en tjejkropp

Det är alltid någon fel
på en tjejkropp 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt