Vackra pojkar, vackra män

Parkteaterns sista föreställning för den här sommaren blev min första i år. Rikard Wolff underhöll med sånger om livet, kärleken och längtan.  Jag är glad och tacksam just nu men kan inte låta bli att fundera.  Denna fascinerande man är en av några få kända svenska 50+ som är homosexuella och dessa få kända män talar ofta om andra män som vackra. Vackra pojkar, vackra män, vackra kroppar, tänder, ögon och till och med vackra händer. Varför är det bara de homosexuella männen som får vara vackra? Sällan har jag hört en heterosexuell man tala om en annan man och kalla honom vacker. Men kvinnor kallar varandra vackra oavsett läggning.  Eller inbillar jag mig bara? Är vackert något vi är när en annan människa åtrår oss? Annars är vi snygga eller har fina kläder på oss. Jag tycker om ordet vacker. Det är ett ord som beskriver en naturlighet.  Vår naturliga skönhet och det är ju i naturen vi hittar det vackraste och mest unika.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt