Pride, normer och privilegium

Alldeles nyss såg jag "Jag ringer mina bröder" av Jonas Hassen Khemiri och slogs som av en käftsmäll av det igen. 
Hur lite jag känner till. Hur lite jag väljer att se.
Vilket stillastående, normativt och fördomsfullt samhälle vi lever i.  Och samhället är jag.
Jag upprepar igen och igen och igen. Samhället är jag. Vill jag förändra samhället, måste jag lära mig. Jag måste inte bli expert på allt. Men jag måste börja ta del av den kultur som jag inte vuxit upp med, kanske genom att läsa inslaget om slöjor i dagens DN.
Lyssna till de som berättar och delar med sig om sina upplevelser av utanförskap. Reflektera och ifrågasätt mitt eget språk, mina egna handlingar och börja inse att förändring kommer inifrån.


Jag har idag tack vare en regnbågsmässa i Umeå stadskyrka lärt mig hur lite jag vet om trans. Hur många olika former av trans det finns. Så via bra hemsidor har jag börjat förstå mer om detta.
Vi har alla en skyldighet att lära oss. För att sluta kränka de som inte stämmer in i den snäva, smala normen. Vi måste börja se och ifrågasätta våra egna privilegium och se vår nästa som människa och inget mer.
Fundera på vilken färg hudfärgade strumpbyxor har, eller vilket toalett en transperson kan använda?

I vårat heteronormativa samhälle har gruppen som står utanför det könsnormativa tagit regnbågen som sin symbol för att visa på sin mångfald och bredd. Med kärlek, gemenskap och glädje kan de stötta varandra och både våga och orka slå sig in i på heteronormens utrymme.

Hör du också hur galet det låter?
Att de ska slå sig in? Att de står utanför?
När ska vi sluta stämpla och först och främst börja se människan, bakom könet, ursprunget, sexualiteten, åldern och härkomsten?

"Be the change you want to see in this world."

Lär mer:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt