Nya tag, nya krafter.

Två veckor in på journalistutbildningen känner jag mig hemma både i folkhögskolans skolform och i journalistyrket. Eftersom skolan ligger ute vid en havsvik har jag varje dag möjlighet att gå ut i skogen eller ner till vattnet för att samla tankarna och andas lite djupare. Det behövs efter intensiva veckor med många möten med nya människor och med mig själv. För i varje nytt möte med en annan människa har vi möjlighet att se nya sidor hos oss själva.
Att gå på folkhögskola passar mig bra. Jag andas ut när jag inser att skolans poäng är att se människan som en helhet och att prestationer för prestationens skull inte finns. Det är en miljö där jag får lära för min egen skull och vara en del av skolans helhet. Alla spelar roll för att skapa en inspirerande miljö. 
På kort tid är det mycket som är annorlunda. Jag bor i en ny del av stan, går på ny skola, träffar nya människor varje dag och har inte Tiliasnurren omkring mig. Förändringar brukar skrämma mig och kännas svåra eftersom jag inte vet vad som väntar och vem jag kommer att bli. Men den här gången trivs jag bra i mina nya sammanhang och lite mer öppen för att jag kan förändras.
I förändringarnas spår har jag definierat mig själv som vegetarian den senaste veckan. Jag har insett att jag av miljö och etiska skäl vill äta vegetariskt så nu är jag heltidsvegetarian, dvs lakto-ovo-vegetarian eftersom jag i viss utsträckning äter ägg och mjölkprodukter. Det är egentligen ingen stor omställning eftersom jag varit flexiterian i flera år. Men vi är otroligt förtjusta i etiketter i det här samhället, och just nu faller jag för det och anpassar in mig under termen vegetarian. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt