Riddarrustning

Det är min rustning
mitt försvar
Mitt skydd mot omvärlden
och mina egna giftpilar

Kjolens kant är vass mot knäna och bryter vatten som en vallgrav
Skjortan smeker kroppens konturer som en ringbrynja
Koftan matchar exakt i färg och skickar precis rätt signaler

"Jag vet vad jag gör.
Jag vet hur jag ser ut"

Sternarna i öronen matchar de runt handleden och halsen
Varje detalj spelar roll när jag bygger min rustning
Ringarna på fingarna, innan de långa röda naglarna.
Varnar för klorna som vecklas ut mot den som hotar mitt rike

Min pupurröda riddarmantel är kappan i ull
Den som kostade för mycket
men värmer och håller avstånd
Kom inte för nära
"Jag vet vad jag gör"

Mina klackar slår mot frostig asfalt.
Jag fryser om tårna
men riddare slåss inte med fötterna ändå.
Det är viktigare att jag ser ut
utan att de ser mig

Håret är hjälmen i jämna lockar.
Ramar in mitt eget ansikte
och det utanpå
De lösa ögonfransarna,
perfekta hyn
lagom rosiga kinder
penslade ögonbryn
och glansiga läppar

Det är visiret som låter mig visa mig
röra mig fritt
Mitt försvar
Min fribiljett
Min entré
Mitt andra jag

"Jag vet hur jag ser ut"

Min riddarrustning är min räddning
mot världens mörka
trista
verklighet


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt