Du kan mer än du tror

Jag låter hans ord slå in i mig och riva allt för att gräva upp känslorna längst ner i den mörka jorden.
Jag delar hans längtan till skogen och slappnar av när hans ord talar om Dalarna.
Hans ord läker min sorg.
Hur orättvist det än är.
Han inspirerar mig att längta, önska, drömma och leva.
Hans smärta väcker i mig en längtan att springa så långt jag kan från den sjukdom och de tankar som från och till skadar mig djupt. Jag motiveras att hitta det i livet som jag älskar.
Hans ord. Hans kärlek till berättandet och orden får mig att längta till att själv få orden att gråta, glädjas och skrika.
Jag känner honom inte, han känner inte mig. Men denna man som vågar tala om livets allt, livets sista och sorgens smärta berättar för mig att: "Äventyret väntar, om vi bara vill."

Kristian Gidlund, dagens sommarpratare i P1. Tack.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt