Skriv så hjärtat blöder. Skriv när hjärtat blöder. Skriv för att hjärtat blöder.

För nästan tio år sedan fick jag två papperslappar av min kurator på skolan. Vi hade troligtvis pratat om min stress i något sammanhang. På ena lappen skrev hon: "Värna om helheten" på den andra "Bara Vara". Ord betyder alltid mycket för mig, men de här har betytt mycket mer än jag anade. Jag satte upp de bredvid min säng, på varsin sida om ett inramat fotografi av en solnedgång över Gotland.
Varje morgon och varje kväll försökte jag förstå och tänka kring de orden. Det har tagit de här tio åren, fyllda med allt de har fyllts med för att jag ska börja första vad orden på lapparna betyder.
För att jag för att inte ska springa bort från mig själv måste jag stanna upp i det jag är i just nu. Titta framåt med tillförsikt, nervositet och ett öppet sinne och bli stärkt av det jag har bakom mig. Inte ångra, gräma mig eller oroas. Jag är klar med det sättet att leva nu.
Det känns väldigt skönt att ha landat i det här tankesättet. Att jag inte kan påverka det som varit eller förändra framtiden på något annat sätt än genom att vara sann mot mig själv här och nu. Jag kan ta några extra djupa andetag och låta bli att stressa sönder över allt jag skulle vilja hinna här, låta bli att vara jättenervös inför vintern och skidlärarjobbet.

Jag har några veckor kvar i Umeå innan jag flyttar. Det är inte tid jag ska sitta av och räkna ner, det är tid för mig att vara här, där jag är just nu. Jag bara är. Ser till allt jag har, är och gör och njuter av att leva. Jag värnar om hela mitt jag.

Jag tänker mig att de orden kommer finnas kvar en stor del av mitt liv, ett minne från en tid när jag mådde dåligt, men inte mådde sämst. Ett minne om att det alltid finns stöd, hjälp och vägar framåt. Ord som öppnar för reflektion och stärker mig i att fortsätta ta hand om mig och må bra.

Tofta Strand, Gotland, 2011

Kommentarer

  1. Skriv för livet! Ord är så otroligt befriande. Jag slänger av mig kedjorna varje gång jag skriver.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt