Tittar framåt

I år ser jag inte tillbaka, jag vet var jag var för ett år sedan, för två år sedan och ännu längre bak. Jag vet vem jag är idag och vem jag hoppas att jag är i framtiden. Detta nyår kommer mitt i en period i mitt liv då jag satsar på mig själv, jag gör det jag vill göra och mår bra av. Oavsett om det är flytta till en ny stad och plugga eller söka mitt drömjobb och flytta till en liten ort och jobba. Mitt liv handlar just nu om de små stunderna och vad jag lägger min energi på här och nu. Jag har den sista tiden lärt mig värdet av att ta kontroll över mina egna tankar och hur de påverkar mitt liv.  Jag strävar efter att leva här och nu och ha relationer i mitt liv som jag mår bra av. Jag tror att vi har en möjlighet att styra över våra energier, vi kan påverka om vi tar emot eller sänder ut positiva eller negativa vibbar, och det vi sänder ut får vi tillbaka tusenfalt. Men jag vill vara riktigt noga med att det här funkar för mig, det funkar inte för alla, är en deprimerad, ångestfylld eller sjuk på något annat sätt räcker det inte att säga "ryck upp dig och tänk positivt", för mig är det här ett sätt att fortsätta må bra, nu när jag är frisk. Och jag älskar inte heller allt och kan bli både irriterad, arg och förbannad på mycket. Jag tillåter mig få vara det och jag låter känslorna gå över utan att de tar över hela dagen. Livet går upp och ner, men när vi sparar på medgångar och väljer att lära oss av motgångarna blir det lättare.
Jag har ett nyårslöfte i år. Att skriva ner minnen som har berört mig och lägga i min burk (Don't forget to be awesome-burken). Det kan vara fina ord någon säger mig, något jag själv är med om eller gör. En bok jag läst. En människa jag träffat. Små och stora saker. Allt det som skapar mitt år. Om ett år öppnar jag burken och njuter av de fina minnena. Det är allt jag behöver.  Det nya året måste inte betyda en nystart, nystarter kan komma när som helst. Var här och nu och ta del av det som händer omkring dig. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt