Barn

Underbara Clara skriver idag om curlade barn och hur oviktig den debatten är eftersom:
"Otroligt många barn är inte ett dugg curlade. Hinder i deras liv sopas aldrig bort av föräldrarna. Sådant som andra föräldrar tycker är självklarheter att göra för sina barn, blir aldrig gjorda för dem" 
Att ha barnperspektiv är jätteviktigt för mig. Jag strävar alltid efter att se barnen, att fundera på hur de upplever verkligheten. Jag försöker påverka mina egna handlingar och ord utifrån hur det påverkar barn runtomkring mig. För det sätt jag väljer att tala om mig, mina upplevelser och världen påverkar inte bara den vuxne jag pratar med utan även barnen i närheten. De hör allt, men förstår inte allt som vuxna. Därför är det vårat vuxenansvar att lyssna till hur de upplever och förstår världen. Att inte förminska deras uppfattningar och tankar utifrån vår världsbild och förutfattade meningar. Det är också det som gör möten med barn så magiska. Jag otroligt tacksam att jag nu har fyra månader med skidlärarjobb framför mig där barnen och deras upplevelser är det största fokuset. Vår coach för dagen pratade mycket om detta och tränade teater med oss, så jag fick verkligen vara barn idag. Han berättade att Astrid Lindgren alltid sett barnen först och de vuxna sen. Sån vill jag vara. Det går att lära sig så otroligt mycket från barn och de inte bara förtjänar uppmärksamhet från vuxna utan har rätt till den. 
De barnen som ingen ser är det vårat ansvar att anstränga oss att se. Med enkla saker som ögonkontakt och ett leende, en fråga om hur hen mår, en extra stund att sitta bredvid vid matbordet, egen lugn och ro tid med en bok eller ett spel. Att som vuxen finnas och lyssna, ställa lite frågor och låta barnet styra samtalet är det mest spännande som finns. Våga vara vuxen, lyssna på barnen runt oss och visa de att de duger som de är. De behöver inte förändra sig, forma om sig och anpassa sig. Det ska bara vara sig själva och skapa sina egna världar efter sina drömmar. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt