Vad är tro?

Varför är tro så förbjudet och tabubelagt?
Den klassiska historien om ett flygplan: På väg upp är 1% troende. När flygplanet kommer in i turbulens är 50% troende. När det störtar ber 100% till Gud.

Jag har sett Glee S02E03. Ungdomarna i Glee vill sjunga om tro, men det är inte tillåtet i den amerikanska skolan. Ett samhälle som är så präglat av stark tro. Där får inte ungdomar prata om och diskutera tro.
Jag är så tacksam för att jag har varit med i kyrkan i över 6 år. För att jag där har fått stöta och blöta min tro, i kyrkan, mer än någon annan plats i samhället har jag kunnat finna kraft för min tro och vända och vrida på mina åsikter. Det har inte hänt automatiskt, det har hänt när jag pratat och umgåtts med mina vänner, lyssnat på konfirmander och delat saker med andra människor.

Jag tror inte att det finns en Gud som säger gör si, gör så om du är protestant. En annan för de som hör till babtistkyrkan. En tredje för judar osv.
Jag tror att det är samma Gud som har skapat oss alla, som älskar oss alla och har en plan för våra liv. Men vi gör misstag, och det är ok, så vi följer inte planen fullt ut. Då finns det hjälp att hitta rätt.
Det är ett livslångt sökande, jag vet inte idag hur jag kommer tänka och tro imorgon.
Men gud finns där, det vet jag, helt utan att kunna bevisa det.
För vissa är han en grilled Cheeseus, för andra en fiskare som Jesus var och för några kör han motorcykel.

Alla religionslärare borde visa episod 3 av Glee säsong 2. Ett perfekt underlag för diskussion om tro.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt