Europa

I ett skakigt Europa samlades massor av människor för att uppleva alla de känslor som hör till ett ESC. I år tycker jag dock att det blev starkare känsloreaktioner än tidigare.
Ryssland buades konstant, i min TV-soffa chockades vi till och med av att Ukraina gav poäng till Ryssland trots det rådande läget. Hela ESC blev en politiskt spegling av Europa.
Vinnaren Conchita Wurst är givetvis det stora debattämnet och jag gillar att hon ifrågasätter så mycket. Hon ser så kvinnlig ut att jag inte tror att någon skulle reagerat om det inte var för att hon hade skägg. Jag vet inte om hon är homosexuell eller inte, men hon och även han rör sig i kretsar som i många delar av Europa diskrimineras och inte är välkomna. Inte bara i Ryssland, flera länder ville klippa bort numret helt och hållet. År 2014.
Det är lätt att sitta i soffan och sucka som jag gjorde år att Vitrysslands nummer i år för första gången på länge inte kontrollerades av regeringen. (Det var väl troligtvis för att det handlade om en kaka som var förälskad.) Det landet kallas Europas sista demokrati och där spelas samtidigt Hockey-VM. Ett VM som kantas av många historier om tvångsförflyttade studenter och deltagare som inte släpps in. Då känns landet väldigt långt bort från Sverige. Det är trots allt 2014.
Polens bidrag är en hel historia i sig och jag kan bara citera vad jag läste igår: "Jag tycker om självkänsla också." Jag tänker inte gå in i hur frustrerad jag blev av utan nöjer mig med att vi själva måste fundera på vilken bild vi ger av kvinnor i Europa. År 2014.

Är showen från igår det Europa vi vill leva i? Där det är en sensation med skäggiga kvinnor, där ett av de största länderna buas ut, kvinnor ses som sexslavar och regeringen styr konsten?
Eller är det dags att vi nu, år 2014, tar oss i kragen och ser till att utnyttja vår skyldighet att rösta i EU-valet om två veckor?
Då kanske vi kan ta de första stapplande stegen mot ett öppnare klimat mot HBTQ-personer, romer och invandrare. Där kvinnor och män är lika värda och alla människor är fria att uttrycka sig som de själva vill.

Ett fredligt Europa.

Så utnyttja inte eran rösträtt, uppfyll er skyldighet som medborgare.

Rösta i  EU-valet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt