Kroppspanik

Häromdagen damp "Kroppspanik" av Julia Skott ner i min brevlåda. Jag släppte allt jag höll på med och började läsa. Det är en bok som har skrämt mig några månader eftersom jag har varit rädd för att utmana den sköra bild av kropp och hälsa jag hade under behandlings och terapitiden. Men nu kommer den helt rätt i tid. 
I boken diskuterar Julia Skott BMI, något som jag haft som måttstock för hälsa i över tio år. Idag har jag lärt mig att BMI är ett nästintill ovetenskapligt mätinstrument som skapades av en statistiker (inte läkare!) för att mäta kroppsfetthalt hos en stor grupp människor, inte alls hos enskilda personer. Det här mätinstrumentet används alltför flitigt i hela samhället. En ätstörningsdiagnos kan stå och falla med vilket BMI man har, trots att alla övriga symptom finns, en fullt frisk och hälsosam person kan klassas som sjukligt fet. Allt för många människor nekas vård, eller tvingas gå igenom onödiga undersökningar eftersom vårdpersonalen tycker att BMI spelar en så stor roll.
Jag skulle kunna citera hela boken, men istället tycker jag att ni ska läsa den. När jag läser förstår jag hur skyddad jag har varit från samhällets vikthets på grund av ätstörningarna. Det låter paradoxalt, men eftersom jag under min tonårstid var så extremt påverkad av vikthetsen trodde jag inte då att någon annan tänkte som jag så jag vågade sällan diskutera kropp och mat med någon. Tiden därefter har jag jobbat stenhårt med att inte lyssna på diskussioner om kropp, mat och träning. Ibland har jag till och med bett kollegor och vänner att låta bli att prata om det. När jag är i en matbutik hoppar min blick över hyllan med skvallertidningar på samma sätt som jag förut hoppade över kakhyllan. Rubrikerna och tidningarna ger mig inget, så jag väljer att inte se. Jag är inte tacksam för ätstörningen, den är ett helvete som jag inte önskar åt någon annan. Men jag är tacksam för all den hjälp jag har fått som gjort att jag väljer bort vikthets, lunchlådeångest och "jag får unna mig en kaka på jobbet, jag ska träna ikväll" kommentarer. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt