Gå på salong


                                  

Det är så skönt att glida in och bara slappna av. 
I alla världens städer är salongen vår oas
Här faller burkan ner till marken och vi snackar skit

Syster Cleo är min nya feministfavorit när det kommer till musik. "Gå på salong" handlar om hur brudar samlas på salongen för sin egen skull. Där kan vi vara oss själva, precis som vi är. Bort från det patriarkatiska samhället. I ett samhälle som Sverige har vi kommit ganska långt med jämställdheten, men fortfarande har vi långt kvar. Men de kvinnor jag träffat som bryr sig allra mest om sitt utseende är utan tvekan Syrianer (inte alla syrianer, men många av de jag träffat). Det är tuffa brudar med sjukt läckra naglar, stylat hår och så vidare som lever med ena foten i ett mycket starkare patriarkat än det svenska. Givetvis finns det säkert många som gör sig snygga för att ytan ska se bra ut till man, familj, samhälle och så vidare (oavsett vilken kultur en tillhör) men de kvinnor som gör det för sin egen skull är med och stärker bilden av en självständig kvinna. En kvinna som lämnar man och barn och gör det hon själv vill göra oavsett om det är köra MC, måla naglarna, slå på trummor eller sticka halsdukar. Hon vågar stå för sig själv.
Jag gör det för mig själv
  Inget av det är för han


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt