Se människan

Idag mötte jag en man utanför ICA-butiken där jag brukar handla mat. Han satt mitt framför svängdörrarna, där säkert hundratals människor passerar bara på några timmar. Han var insvept i en filt och hade på sig dubbla tjocktröjor. Jag har aldrig sett honom där förut, men han berättade för mig att han varit i Sverige i fem månader och brukar sitta på olika platser och tigga. Han vill arbeta, men får inga jobb. Därför sitter han och tigger och de pengar han får skickar han hem till sin fru och ettåriga dotter i Rumänien. Jag hade inga pengar att ge honom, men han bad om en cola när jag frågade om jag kunde köpa något. Istället för pengar kunde jag ge honom en cola, en macka, ett leende, medmänsklighet, värme och omtänksamhet. Det tog mig en kort stund av eftermiddagen att stanna och prata, lyssna och vara medmänniska.
Se människan som om hon vore du

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På samhällets axlar.

Så mycket nytt